lauantai 20. kesäkuuta 2015

Mansikkajäädyke



Muumipeikon juhannusruno
Pään painan ruohikolle
ja oion jalkojain.
En jaksa pohdiskella,
mä tahdon olla vain.
 Sen viisaammat voi tehdä,
mä päivän kultaan jään.
Mä tunnen kaikki tuoksut
ja luonnon loiston nään.
 Voi leikitellä mielikseen,
voi ottaa jättää paikoilleen
tai olla niin kuin luonnostaan
ja maata vaan.
 Mä peikko siihen uskoon jään,
on maailmaa tää minkä nyt mä nään.
– Tove Jansson –

Juhannussää yllätti positiivisesti
ja saimme nauttia keskikesän juhlasta auringonpaisteessa
ihanien yllärivieraiden kera.

Vallattoman Keittiön väki palaili kotiin juhannukseksi.
Ruokaostokset tehtiin matkan varrelta
ja tämän kakun mansikat ostettiin Tammelan torilta Tampereelta.
Sitruunamelissaa löytyi omasta puutarhasta,
niinpä jälkiruoaksi valmistui mansikkainen jäädyke.

Mansikkajäädyke maistui herkulliselta jälkiruokaviinin kera.


 Mansikkajäädyke

  • 1 l mansikoita
  • 1 rkl sokeria
  • muutama sitruunamelissan oksa
  • 5 dl kuohukermaa
  • 1 prk (304 ml) makeutettua maitotiivistettä
  • 0,5 tl bourbon vanillaa
  1. Pilko puolet mansikoista ja sekoita palojen joukkoon sokeri. Soseuta loput mansikat.
  2. Hienonna sitruunamelissan lehdet.
  3. Vatkaa kerma vaahdoksi.
  4. Yhdistä vaahdon joukkoon maitotiiviste, mansikat, sitruunamelissa ja vanilla. Sekoita.
  5. Kaada seos jäädykevuokaan tai kakkuvuokaan ja nosta pakastimeen jäätymään.
  6. Nosta jäädyke huoneenlämpöön hetkeksi pehmenemään ennen tarjoilua.
  7. Koristele ja nauti (jälkiruokaviinin kera).




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi ja kysele.
Jätä viesti käynnistäsi.
Kiitos, kun poikkesit!